Socijalna pedagoginja
Ljiljana Samardžić, dipl. socijalna pedagoginja
- stručna suradnica savjetnica
Radno vrijeme (pola radnog vremena u OŠ N. Tesla):
- 1. i 3. ponedjeljak u mjesecu od 13-19 sati
- Utorkom od 9-15 sati
- Četvrtkom od 8-14 sati
Socijalna pedagoginja Ljiljana Samardžić, diplomirala je na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu na Sveučilištu u Zagrebu, smjer socijalne pedagogije, odsjek za poremećaje u ponašanju. Završila je specijalističku edukaciju iz realitetne terapije, teorije izbora i kvalitetnog menadžmenta ( The William Glasser Institute, Los Angeles, USA). Trenutno radi u osnovnoj školi na poziciji stručne suradnice-savjetnice gdje primjenjuje Teoriju izbora u radu s učiteljima, stručnim suradnicima, učenicima i roditeljima. Posjeduje dugogodišnje iskustvo u radu s djecom s posebnim edukacijskim potrebama, te značajno iskustvo na prevenciji poremećaja u ponašanju djece i mladih u njihovim redovnim socijalnim okruženjima kao i dugogodišnje iskustvo na poslovima detekcije, dijagnosticiranja i stručnog postupanja-rehabilitacije sa i prema djeci i mladima s poremećajima u ponašanju /teškoćama u odrastanju. Voditeljica je školskog programa prevencije društveno neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži s naglaskom na prevenciju ovisnosti. Ciljana skupina učenika na razini univerzalne prevencije je opća populacija učenika u ključnim tranzicijskim razdobljima: polazak u školu, prelazak na predmetnu nastavu (5. razredi), razvojne faze (pubertet, adolescencija..)… Svi preventivni programi jačaju zaštitne čimbenike i smanjuju rizične čimbenike za razvoj poremećaja u ponašanju te polaze od koncepta pozitivnog razvoja koji uključuje:
• Promicanje pozitivnih veza
• Jačanje otpornosti
• Promicanje socijalnih, emocionalnih, kognitivnih, ponašajnih i moralnih kompetentnosti
• Podupiranje samo-određenja
• Podupiranje duhovnosti
• Podupiranje samo-učinkovitosti
• Podupiranje pozitivnog identiteta
• Podupiranje vjerovanja u budućnost
• Briga za prepoznavanje pozitivnih ponašanja i prilika za prosocijalna uključivanja
• Podupiranje prosocijalnih normi (zdravi standardi ponašanja)
Stručna suradnica socijalna pedagoginja je posebno angažirana na implementaciji preventivnih programa u školskom okruženju kroz suradnju sa Edukacijsko-rehabilitacijskim fakultetom:
- implementacija univerzalnog školskog programa prevencije PATHS-RASTEM (Razvoj Alternativnih STratEgija Mišljenja/socijalno-emocionalne kompetencije)
- Program prevencije ovisnosti "IMAM STAV", prevencija korištenja duhana, alkohola i drugih sredstava ovisnosti kod djece i mladih
Ciljevi programa su: smanjivanje broja učenika koji ulaze u prvi eksperiment sa sredstvima ovisnosti, promicanje pozitivnih vrijednosti, poticanje vršnjačke pomoći, smanjivanje faktora rizika u nastanku ovisničkog ponašanja kod djece, smanjivanje faktora rizika u nastanku drugih poremećaja u ponašanju, poučavanje učenika životnim vještinama, promicanje zdravih stilova života, briga o psihofizičkom zdravlju djece, izgrađivanje pozitivnog identiteta učenika
- Trening socijalnih vještina "LARA" se provodi od školske godine 2006./2007. u suradnji s Edukacijsko – rehabilitacijskim fakultetom , a uključuje prezentaciju za roditelje , učitelje te radionice za učenike.
Značajan doprinos smanjenju vršnjačkog nasilja u sklopu ŠPP-a imaju mjere sigurnosti kojima je cilj prevencija nasilja među djecom, učenje nenasilnog ponašanja te aktivno uključivanje učenika u rješavanje problema vršnjačkog nasilja. Sudionici su učenici, roditelji, učitelji i drugi odrasli u školi, stručni tim škole i lokalna zajednica. Program se provodi putem radionica za učenike te suradnjom s ostalim sudionicima.
Navedeni programi obuhvaćaju tri razine:
• usvajanje i učenje socijalnih vještina
• poticanje primjene ili vježbanje vještine
• omogućavanje generalizacija ili prijenosa vještina u druge socijalne kontekste (situacije).
Zajednički cilj svim navedenim projektima i programima je univerzalna prevencija neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži. Većina ovih programa je sveobuhvatna, što znači da se osim učenika škole u rad uključuju učitelji i roditelji te lokalna zajednica, prema potrebi.
Radne obveze stručne suradnice socijalne pedagoginje svakodnevno obuhvaćaju:
Rad s učenicima: prevencija pojavnih oblika poremećaja u ponašanju djece i mladih poticanjem i razvijanjem životnih vještina, rano otkrivanje i skrb o djeci koja žive u pojačanom riziku, a koji proizlazi iz obitelji, okruženja ili osobnosti samog djeteta, vođenje i usmjeravanje djece koja već iskazuju pojavne oblike poremećaja u ponašanju, pružanjem odgovarajuće skrbi u školi ili suradnjom i upućivanjem na izvore pomoći izvan škole, sudjelovanje u određivanju primjerenog oblika školovanja djece (upisi u prve razrede, zahtjevi za promjenom oblika školovanja).
Rad s roditeljima: preventivne aktivnosti s roditeljima i aktivnosti usmjerene na obitelji u riziku s ciljem pomoći i zaštite u školi ili izvan nje, poučavanje roditelja uspješnijem roditeljstvu; pomoć pri izboru pedagoških postupanja primjerenih potencijalima roditelja i djeteta.
Rad s učiteljima: senzibilizacija na potrebe i različitosti u sposobnostima i postignućima djece; predlaganje i pomoć pri izboru djelotvornih pedagoških postupaka prema učenicima, suradnja pri upućivanju učenika na opservaciju, zbog izbora primjerenog oblika školovanja kao i pri izradi prilagođenih programa, pomoć pri suradnji s roditeljima.
Rad s ustanovama i organizacijama koje se bave odgojem i zaštitom djece.