Tehnička kultura
Učitelj |
Zvanje |
Odjeli |
|||||||||
Marija Vonić | uč. tehničke kulture | ||||||||||
Tehnička kultura je nastavni predmet u kojem se stječu opća tehničko-tehnološka znanja i razvijaju umijeća primjene ukupno stečenih znanja iz različitih nastavnih predmeta i područja. Pri tome se razvija djelatna sposobnost, radni odgoj i odgovornost učenika.
Naime, tehničko-tehnološki sadržaji mogu se izučavati na šest razina:
- kultura i odgoj,
- obrazovanje,
- osposobljavanje,
- stvaranje tehnologije,
- poduzetništvo,
- istraživanje i stvaralaštvo.
U ovom nastavnom predmetu usmjereni smo na početnu razinu "kulture i odgoja" gdje učenici stječu znanje i upućuju u djelovanje primjene znanja, ali bez stroge obveze da to i ostvare. Nastavni program je sustavno zasnovan u skladu s na shemi prikazanim elementima koji čine jedinstvenu tehničko-tehnološku cjelinu.
Tehnološki proces (TP) čine tehnički materijalni elementi, a uključivanjem čovjeka nastaje radni proces (RP) s dodatnim naznačenim elementima. Izvođenje radnog procesa započinje informacijom o radnoj zadaći (I) prema kojoj se vrši izbor materijala (M) energije (E) i tehničkih sredstava (TT) za preradu materijala prema pravilima rada (PR) u prikladne proizvode pri čemu treba voditi računa o sigurnosti i zaštiti na radu (Si), socijalno-ekonomskim odnosima (So) i nastalim otpacima procesa (Eko).
Posebnost ovog nastavnog predmeta ogleda se u njegovu doprinosu raznovrsnim općeobrazovnim i odgojnim postignućima učenika osnovne škole.
Doprinosi su sljedeći:
1. Govor i komunikacija: usvajanje tehničkog nazivlja, poticanje i vježbanje priopćajnih sposobnosti pri raščlambi tehničkih izradaka, rasprave o izratku te uvođenje natjecateljskog komunikativnog ponašanja.
2. Pojedinac i društvo: zajednički rad u skupini, poticanje snošljivosti i međusobnog poštivanja pri izradbi izratka, razvijanje pojedinačnih sposobnosti i odgovornosti za učinjeno, profesionalno usmjerenje u međusobnom razgovoru učenika temeljem zajedničkog rada na zadatku.
3. Priroda i tehnika: sustavno razmišljanje i razvoj strategije za rješenje problema, primjena i provjera prirodoznanstvenih spoznaja u rješavanju neposredne zadaće, korištenje suvremenih tehnoloških znanja.
4. Stvaralaštvo i istraživanje: poticanje stvaralaštva i sposobnosti oblikovanja pojedinačnim pokazivanjem osobnih mogućnosti i pronalazačko rješavanje problema, razvoj mogućnosti predočivanja pri sustavnom rastavljanju sklopova te planiranjem i projektiranjem objekata.
5. Zdravlje i kretanje: razvoj svijesti o zdravlju i sigurnosti pri korištenju alata i obradi materijala te razvoj fine motorike.
6. Održivi razvoj: pri izvođenju radnih vježbi nastaju otpadci, a održivi razvoj pretpostavlja nastavak života i rada na istom lokalitetu.
7. Održanje neovisnosti države i društva: ovo mogu ostvariti samo tehnički obrazovani i osposobljeni građani.
8. Rad, red, rezultat: provođenjem radnih vježbi učenici dolaze do spoznaje da se planskim radom i stegom uvijek može postići zadovoljavajući ishod.
Navedena postignuća nastavnog predmeta sukladna su usvojenim ciljevima razvoja obrazovanja EU u 21. stoljeću izraženih kroz sintagme: obrazovanje za zaposlenje, autonomno djelovanje pojedinca i dobro funkcionirajuće društvo.
CILJ
Cilj je nastave tehničke kulture izgraditi djelatni, poduzetnički i stvaralački tehničko-tehnološki način mišljenja te osposobiti učenike za prepoznavanje i korištenje tehničkih tvorevina životnog okružja.
ZADAĆE
Opća zadaća nastave tehničke kulture je navesti učenike na prvu primjenu svekolikih znanja u tehnici i tehnologiji i razvoj opće tehničke kulture koju čine znanje i djelovanje.
Pojedinačne zadaće jesu:
- upoznati učenike s vrstama životnog okružja, njihovim svojstvima i zadaćom tehnike;
- objasniti pojam tehnike, tehnologije, tehnološkog i radnog procesa;
- da učenici spoznaju značaj izražavanja tehničkim crtežom te razviju elementarna umijeća izradbe i znanje čitanja jednostavnih crteža (npr. tlocrta graditeljskih objekata, plana grada, ponudbenih i sklopnih crteža tehničkih tvorevina);
- upoznati vrste, svojstva, postupke obradbe i primjenu najznačajnijih gradivnih materijala za izradbu tehničkih tvorevina;
- da učenici spoznaju značenje sile, rada i energije, vrste oblika i izvora energije te korištenje energije za obavljanje rada u različitim djelatnostima;
- spoznati temeljne vrste tehničkih tvorevina, znati njihovu uporabu i moći ih prepoznati u okružju;
- da učenici razviju elementarno umijeće pisanja s pomoću računala, slanja poruka i traženja obavijesti na internetu;
- postići naviku korištenja tehnološkog algoritma rada, koji uključuje sve sastavne elemente tehničko-tehnoloških sadržaja, pri izvođenju poslova na primjerima radnih vježbi izradbe tehničkih tvorevina;
- prepoznati moguća zanimanja u tehničko-tehnološkoj djelatnosti različitih područja;
- omogućiti učenicima s posebnim potrebama (oštećenog vida, sluha, otežane glasovne komunikacije, tjelesne invalidnosti, lakše mentalne smetnje, poremećaji u ponašanju) sudjelovanje u radnim vježbama i postizanje uspjeha u odabranim tehničko-tehnološkim sadržajima obrazovanja i rada;
- omogućiti učenicima upoznavanje sadržaja iz predloženog izbornog programa u svrhu zadovoljenja njihovih pojedinačnih interesa.
U procesu ostvarivanja pojedinačnih zadaća treba ustrajno isticati normirano, plansko djelovanje: korak po korak, i praktičnu vrijednost onoga što se radi. Time se neprekidno stvara »tehnička atmosfera« i osigurava postizanje navedenih ciljeva obrazovanja u EU.
NAPOMENA
Program tehničke kulture sastoji se iz tri dijela: temeljni program, izborni program i izvannastavne djelatnosti.
Predviđa se da bi u nastavi tehničke kulture trebala biti primijenjena isključivo radna metoda u tri inačice:
- rad učenika u tehničkom pokusu spoznaje sadržaja u skupnome radu;
- rad učenika u vježbi izradbe jednostavnih tehničkih tvorevina u pojedinačnome i skupnome radu;
- rad učenika na projektnom konstrukcijskom zadatku u skupnom i pojedinačnome radu.